به نام خدا
از: مدرسه الزهرا (س)
به: مجتمع فجر
موضوع: گزارش مراسم شهادت حضرت زهرا (س) تاریخ: 5/2/91
1. به مناسبت شهادت مظلومانه ی بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) مربی پرورشی به کمک دانش آموزان برنامه هایی را تدارک دیدند که به اجرا در آمد:
2. مجری برنامه: دانش آموزان رقیه سید علی احمد و کبری امیری
3. قرائت قرآن: دانش آموز ذریه سید گل احمد
4. اجرای نوحه: انجمن فرهنگی عندلیبان
5. اجرای نوحه: انجمن فرهنگی سدرة المنتهی
6. اجرای نوحه: انجمن فرهنگی ملکوت
7. اجرای نوحه: انجمن فرهنگی پرنیان
8. سخنرانی دبیر محترم خانم حسینی:
· عرض تسلیت محضر مقدس امام زمان (عج) و تمام شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
· اشاره به مقام و مرتبه ی والای حضرت زهرا (س) براساس آیات و روایات
· اشاره به اخلاق و مکارم حضرت زهرا (س)
· سخن امام حسن (ع) در مورد عبادت ایشان
· ذکر مصیبت
در پایان برنامه پذیرایی مختصر از دانش آموزان به عمل آمد.
به نام خدا
از : مدرسه الزهرا (س) تاریخ : 13/2/91
به : مجتمع فجر
زتوست هرچه که دارم به زندگی ، استاد بتاب تا ابدای آفتاب ، پاک نهاد
به مناسبت هفته معلم برنامه ای مختصر توسط دانش آموزان مدرسه الزهرا(س) تدارک دیده شد که به اجرا در آمد:
1. مجری : دانش آموز بصیره جمعه علی
2. قرائت قرآن : توسط دانش آموز ذریه سید گل احمد
3. اجرای سرود : توسط انجمن فرهنگی غنچه های دانش
4. اجرای نمایش عروسکی : توسط دانش آموزان اول متوسط
5. اجرای سرود : توسط دانش آموزان اول راهنمایی
6. اجرای سرود : توسط دانش آموزان سوم تجربی
7. خواندن متن ادبی توسط مدیر محترم مدرسه خانم حجتی جهت تبریکی هفته معلم
8. اهدای هدیه به معلمان
به نام خدا
از : مدرسه الزهرا (س) تاریخ : 23/2/91
به : مجتمع فجر
موضوع : گزارش مراسم ولادت حضرت زهرا (س)
زهرای نبی همچو خدایش تنهاست دربین زنان مقام او بی همتاست
هر چند به وصف او بگوییم کم است زهرا ست محمد ومحمد زهرا است
به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) دانش آموزان مدرسه الزهرا (س) برنامه هایی را تدارک دیدند که به اجرا در آمد:
1. مجری : دانش آموز ذکیه غلام محمد
2. قرائت قرآن : توسط دانش آموز ذریه سید گل احمد
3. اجرای سرود : توسط انجمن فرهنگی سدرة المنتهی
4. اجرای متن ادبی : توسط دانش آموز فائزه عطایی
5. اجرای نمایش : توسط انجمن فرهنگی ستایش
6. خواندن شعر : توسط دانش آموز محدثه فیروزی
7. اجرای مسابقه : توسط دانش آموزان متوسطه
8. اهدای هدایا به دانش آموزانی که به نام فاطمه یا زهرا مسمی بودند
با خواندن دعای سلامتی امام زمان (عج) برنامه به پایان رسید وپذیرایی مختصری نیز از دانش آموزان به عمل آمد.
ولادت با سعادت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه الزهرا (س) را به همه ی مسلمانان جهان تبریک عرض می داریم.
مادر، تو رفیع ترین داستان حیات منی. تو به من درس زندگی آموختی. تو چون پروانه سوختی و چون شمع گداختی و مهربانانه با سختی های من ساختی. مادر، ستاره ها نمایی از نگاه توست و مهتاب پرتوی از عطوفتت، و سپیده حکایتی از صداقتت. قلم از نگارش شُکوه تو ناتوان است و هزاران شعر در ستایش مدح تو اندک. مادر، اگر نمی توانم کوشش هایت را ارج نهم و محبت هایت را سپاس گزارم، پوزش بی کرانم را همراه با دسته گلی از هزاران تبریک، بپذیر. فروغ تو تا انتهای زمان جاوید و روزت تا پایان روزگار، مبارک باد.
هفته معلم گرامی باد
عشق با تو آغاز شد ، کلاس خاطره ها با یاد تو جان گرفت
تو در سپیدی برگها ی دفتر دلمان جریان داری . تو بودی وکوله باری از مهر ، ما بودیم وتشنگی در وادی محبت تو ، ما بودیم
و خانه های دلمان در آستانه چلچراغ از مهربانی ات . بر لبت باران نور بود و دل ما کویر تاریکی ، قطره قطره بر سطح ترک خورده زمین دلمان بارید وعلم در ما جوانه زد .
فررسیدن ایام فاطمیه سوگواری بانوی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا(س)محضر حضرت ولی عصر (عج)و شما عاشقان اهل بیت (ع)تسلیت باد
مثل دریا موج داشت
تا پرستو اوج داشت
از شکوفه های بید
سادگی می خرید
با نظر بر آب رود
مثنوی ها می سرود
حیف در یک روز سرد
با قناری های زرد
رفت تا اوج خدا
تا دیاری آشنا
از سیاهی دل برید
تا به زیبایی رسید
مثل یک آینه بود
ساده و بی کینه بود
در نگاهش راز بود
عاشق پرواز بود
زندگی را دوست داشت
سادگی را می نگاشت
مهربان و ساده بود
ساده و افتاده بود
مثل خنجر تیز بود
دشت حاصل خیز بود
نسبتی با حور داشت
چون ستاره نور داشت
چشمه ی خشکیده ی دل خستگی دادم گرفت
رهبر ما رفت عالم را همه ماتم گرفت
خورشید ما در غروب آمد به اوج انقلاب
مرد مردان رفت لیکن قلب ها را هم گرفت
من به نوبه ی خود سالگرد شهادت استاد مزاری ، لبر مرد تاریخ عدالت را به شما عزیزان تسلیت می گویم.
افغانستان با گذشته ی درخشان علمی، ادبی، و هنری ، باآنکه در طول تاریخ بشریت سر آمد مدنیت خاور زمین بوده و فرهنگ و تمدن با شکوهی را به جهانیان عرضه داشته است اما متاسفانه در طول دو قرن اخیر از قافله ی علم و تمدن عقب مانده و مشکلات فراوانی بر مردمان این کشور رخ داده و یا بعضاٌ تحمیل شده است. در این میان نقش نا کار آمد نظام های سیاسی و عدم شایستگی خاکمان این کشور را که بعضاً موجبات دخالت و تجاوز بیگانگان را فراهم نموده می توان نام برد. نظام سیاسی ناکارآمد و مستبد، عدم لیاقت و شایستگی حاکمان موجب شده که ما را با ظلم و ستم، بی عدالتی و بی هویتی مواجه نموده و در ضمن در مقابل تجاوز و لشکر کشی های خارجی آسیب پذیر نماید.
فرهنگ جوامع مختلف مطابق با روند تکامل خود، ساختار سیاسی همان جوامع را ایجاد می کند. چنانچه فرهنگ نظام قبیلوی، بدون تردید ساختار سیاسی قبیلوی خویش را به وجود آورد که ویژگی چنین نظامی چیزی جز استبداد نیست. ظلم و ستم، بی عدالتی، قتل عام های دسته جمعی، قوم گرایی و طایفه سالاری از شاخصه های نظام های استبدادی اند که در رابطه با اقوام محروم کشور ما اعمال می شده اند.
این مجموعه دلایل باعث شده که کشور ما توسعه چندانی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی پیدا نکرده و زمینه ء رشد و توسعه را با بحران مواجه ساخته است. در این رابطه کوشش های فرهنگی و سیاسی، مقاومت های فدا کارانه نظامی توسط افراد میهن دوست و عدالتخواه زیادی در طول تاریخ معاصر کشور مان صورت گرفت تا مسیر عدالت و توسعه را هموار نمایند.
گرچه این خیزش ها و تلاش ها هیچکدام نتوانستند به تنهایی جنبش های وسیع اجتماعی و سیاسی را در جامعه بر انگیزند و ساختار سیاسی ظالمانه ی کشور را به چالش بکشند. اما در نوع خود بسیار ارزشمند بوده و ان را برای ایجاد ادامه ی جنبش های مردمی و عدالت خواهانه در دهه های گذشته مساعد نموده است که سر انجام با جنبش عدالت خواهانه ای که با رهبری شهید مزاری (ره) در غرب کابل پایه گذاری شد، این نوع حرکت های اصلاح طلبانه را به اوج رساند و باعث شکست و از هم پاشی فرهنگ استبداد و انحصار در کشور گردید و زمینه را برای مشارکت تمام اقوام در قدرت و امتیازات زندگی مساعد نمود. فرهنگ استبداد و انحصار و ظلم که بیش از 2 قرن بر مردمان این کشور سایه افکنده و در لایه های فرهنگی و اجتماعی جامعه نفوذ کرده بود با تلاش و مقاوت های بی نظیر استاد شهید به فرهنگ مشارکت ، عدالت و شایسته سالاری تبدیل گردید.
استاد برای اینکه به این خواسته هایش جامعه ی عمل بپوشاند یک خیزش و جنبش عظیم مردمی را علیه انحصار و استبداد سازماندهی نمود که مطالبات آن عدالت اجتماعی، مشارکت همه ی اقوام در تصمیم گیری برای قدرت بود.
استاد شهید طراح تغییر، تحول ، تفاهم و مشارکت بر مبنای عدالت اجتماعی بود و هر روز که می گذرد اندیشه هایش روزنه ی جدیدی برای حل مشکلات و بحران های اجتماعی و سیاسی کشور می گشاید.
او تعریف جدیدی از حاکمیت و نظام های سیاسی و اداری کشور نمود که محور آن را مشارکت و عدالت اجتماعی تشکیل می دهد که تحقق آن مسیر توسعه و پیشرفت را هموار نموده و مارا از بن بست و چرخری باطلی که در طول بیش از دو قرن توسط نظام های سیاسی قوم گرایانه ایجاد شده نجات خواهد داد.
مزاری با شهادتش ، خود و آرمان هایش را وسیله ای برای پشتوانه ی تاریخ عدالت خواهی قرار داد. بنابراین مزاری شایسته ی تجلیل است زیرا تجلیل از مزاری تجلیل از عدالت است.
شهادت افتخار آمیز و قهرمانه رهبر شهید استاد عبدالعلی مزاری (ره) و یاران صدیقش را به عموم عدالت خواهان و آزادی خواهان تسلیت عرض می نمایم.
شهادت کریمه ی اهل بیت حضرت معصومه (س) را به عموم شیعیان تسلیت عرض می کنیم.
خداوندا به خاطر نعمت هایی که به من عنایت فرموده ای تو را شکر می کنم.
بار الها از تو سپاس گزارم که مرا به سن تکلیف رساندی تا وظایف شرعی و
دینی خود را انجام دهم.
ای یگانه ی هستی بخش اکنون از پیشگاه تو و در برابر قرآن کریم با تو پیمان می بندم،همواره در انجام دستوراتت که توسط پیامبر اکرم (ص)و ائمه ی اطهار به من رسیده است کوشا باشم ،
ای خدای مهربای می دانم که مرا می بینی و فراموشم نمی کنی از تو می خواهم تا مرا در اجرای این پیمان پاک و مقدس ثابت قدم و استوار بداری.
ولادت با سعادت و پر مسرت یازدهمین اختر آسمان امامت و ولایت را به عموم شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
به نام خالق يكتا
از مدرسه الزهرا (س)
موضوع: گزارش دی و بهمن ماه مشاور مدرسه
امام خمینی: "سربلند باد ملتی که با فدا کاری خود قدم در راه پیروزی حق برداشت و سد های مانع از آن را یکی پس از دیگری شکست."
1. شرکت در نذر و مراسم عزاداری امام حسین (ع)
2. همکاری در ستاد ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی
3. تهیه ی مطلب برای نشریه ماهانه
4. همکاری با کادر اداری در برگزاری امتحانات ترم اول تا تاریخ 12 بهمن ماه به عنوانی منشی
5. تصحیح اوراق امتحان ، پر کردن لیست های مربوط به دروس
6. همکاری با مربی پرورشی در تهیه ی برنامه های 22 بهمن و میلاد پیامبر (ص)، و امام جعفر صادق (ع)
7. همکاری با معاون مدرسه در خرید جوایزمربوط به مراسم
8. شرکت در مراسم 22 بهمن
9. صحبت و مشاوره انفرادی با دانش آموزان
· دو دانش آموز از مقطع اول راهنمایی
· یک دانش آموز از مقطع دوم راهنمایی
· هشت دانش آموز از مقطع سوم راهنمایی
· یک دانش آموز از مقطع اول متوسطه
· یک دانش آموز از مقطع دوم تجربی
· یک دانش آموز از مقطع سوم تجربی
10. صحبت با ولی در رابطه با افت درس دانش آموز
11. صحبت با خانم مرادی در رابطه با افت درسی دانش آموز
12. شرکت در مراسم صبحگاهی
13. شرکت در جلسه شورای دبیران
14. شرکت در جلسه انجمن اولیاء و مربیان
15. برگزاری جلسه ی با اولیاء دانش آموزان مقاطع :
· سوم راهنمایی
· اول متوسطه
در این جلسه موضوعاتی از قبیل : (حساس بودن دختران در این سنین ، دقت در انتخاب دوست ، کنترل نا محسوس آنها در حین استفاده از اینترنت ، صمیمی شدن و گوش دادن به درد دل آنها، سر زدن به مدرسه به طور مداوم وغیره .... مورد بحث قرار گرفت. )
به نام خدا
از:مدرسه الزهرا(س)
به: مجتمع فجر موضوع: گزارش ماهوار آزمایشگاه بهمن ماه 1390
زیست سوم تجربی
1)جهش های کروزومی .
2)مدلی برای میتوز بسازید .
زیست دوم تجربی
1)ظرفیت شش های افراد مختلف مساوی نیست.
2)تغییرات فشاروحجم درمدل قفسه سینه .
3)مقایسه ی مقداردی اکسید کربن درهوای دم وبازدم.
زیست اول متوسطه
1)اثر انگشت هرکس متعلق به خود اوست.
فیزیک سوم متوسطه
1)القای خاصیت مغناطیسی آهنربا.
2)جهت میدان مغناطیسی .
3)تعریف میدان مغناطیسی بااستفاده ازنیروی وارد بر سیم حامل جریان درمیدان مغناطیسی.
فیزیک 1
1)آشنایی باباریکه نور.
2)مشاهده ومقایسه سایه و نیم سایه جسم کدر،به کمک یک شمع ودو شمع.
3)دانش آموزان به کمک چشمه ی نقطه ای نور ،سایه جسم کدررامشاهده ورابطه میان قطر سایه وقطر جسم رابیابند.
4)باانجام آزمایش قانون های بازتابش نوررانتیجه می گیرند.
5)باانجام آزمایش و اندازه گیری ،ویژگی های تصویر درآینه ی تخت رانتیجه گیری کنند.
علوم سوم راهنمایی1و2
1)فشار ورابطه ی آن باسطح
2)فشار درمایعات
3)فشار گازها
4)بارالکتریکی و مشاهده ی باردارشدن اجسام.
5)مشاهده ی باردارشدن اجسام ودو نیروی رانشی وربایشی بین آنها.
علوم دوم راهنمایی
1)هوازدگی فیزکی
علوم اول راهنمایی
1)به کمک یک شیشه ای بزرگ دهان گشاد مراحل تبخیر ، میعان وبارش رابطور عملی نشان دهید.
2)هوای سرد بخار آب بیشتری رادر خود جامی دهد یا هوای گرم.
علوم پنجم ابتدایی
1)مواد تشکیل دهنده ی خاک
2) سرعت نفوذ پذیری آب درخاک های مختلف .
3)گیاه خاک چیست .
علوم چهارم ابتدایی
1)الکتریسته چگونه جریان پیدامی کند.
2)آیاالکتریسیته ازهمه ی مواد می گذرد .
3)مدار الکتریکی بسازید .
4)مدارمتوالی وموازی بسازید .
5)به هم بستن باتری ها .
6)نامگذاری سرهای آهنربا .
7) تاثیر قطب آهنربا برهم.
علوم سوم ابتدایی
1)تأثیر گرما برحجم مایعات
2)تأثیر گرما برحجم جامدات
3)صدادراثر لرزش دراجسام بوجود می آید .
4)انرژی هابه هم تبدیل می شوند .
5)آب دارای انرژی است.
6)هوا هم دارای انرژی است .
7)خورشید انرژی دارد.
به نام نگارنده ی زیبایی ها
از:مجتمع الزهرا (س)
به :مجتمع فجر
موضوع:گزارش آموزشی معاون مجتمع الزهرا(س)، دی و بهمن ماه 1390
«انقلاب اصیل ما جلوه ای از نهضت پرعظمت حضرت رسول الله (ص) و مرهون فداکاری های دلاورانه ی ملت ،خصوصاً شهیدان است.»
امام خمینی (ره)
فعالیت های آموزشی مدرسه الزهرا(س) در دی و بهمن نیز ادامه یافت که در ذیل به اختصار آمده است:
1)اجرای مراسم صبحگاهی به صورت همه روزه رأس ساعت 8:00
2)حضور در مدرسه 10 دقیقه قبل از شروع مراسم جهت تهیه مقدمات مراسم صبحگاه .
3)رسیدگی به موارد انضباطی و اخلاقی دانش آموزان اعم از تأخیرات ،غیبت و...و ثبت در دفتر امور انصباطی .
4)حضور و غیاب دانش آموزان به صورت همه روزه و ثبت در دفتر امور انضباطی .
5)تذکر و اخطار به دانش آموزانی که موارد انضباطی آنان بیش از 3 مورد می باشد و صحبت با اولیای ایشان جهت رفع مشکل.
6)ثبت تأخیرات ،مرخصی و غیبت همکاران در دفتر حضور و غیاب به صورت همه روزه .
7)حضور در ساعات تفریح در حیاط مدرسه و نظارت بر دانش آموزان .
8)برقراری نظم و آرامش و همکاری در تمام مناسبت ها و مراسم های مدرسه .
9)برنامه ریزی جهت امتحانات نوبت اول:
ü تهیه پوشه اتاق ها و ثبت اسامی دانش آموزان در پوشه ها.
ü تهیه پوشه صورت جلسات امتحانی .
ü تهیه برچسب حوزه ها ی امتحانی و نصب روی اتاق ها .
ü تهیه آمار دانش آموزان رسمی و داوطلب آزاد شرکت کننده در امتحانات و اختصاص دادن فضای مناسب بر حسب آمار جهت برگزاری امتحان .
ü تنظیم و تدوین برنامه ی مراقبین حوزه های امتحانی .
ü دادن ابلاغیه به مراقبین حوزه ی داخلی .
10)برگزاری امتحانات نوبت اول به عنوان منشی داخلی امتحانات :
· تشکیل صف و هدایت دانش آموزان به حوزه های امتحانی و توزیع برگه های امتحانی بین دانش آموزان.
· حضور و غیاب دانش آموزان شرکت کننده در امتحانات و ثبت آمار در برگه ی صورت جلسات.
· تکمیل فرم صورت جلسات و تحویل به آقای مرادی .
· جمع آوری اوراق امتحانی ،گرفتن آمار و تحویل به دبیر مربوطه جهت تصحیح.
· حضور در حوزه ی تصحیح در روزهای بین امتحانات.
· همکاری در جمع آوری لیست دبیر و تکمیل لیست 703.
11)برگزاری جلسه ی شورای دبیران در دی و بهمن ماه .
12)برگزاری جلسه با اعضای شورای دانش آموزی در دی و بهمن ماه و ثبت گزارش مربوطه در پوشه ی فعالیت های شورای دانش آموزی.
13)برگزاری جلسه با اعضای کمیته بهداشت ،انتظامات و نمایندگان کلاس ها در دی و بهمن ماه و ثبت گزارش مربوطه در پوشه فعالیت ها ی این کمیته ها.
14)برگزاری جلسه با انجمن اولیا و مربیان و تکمیل فرم مربوطه در دی و بهمن ماه.
15)تهیه گزارش آموزشی دی و بهمن ماه .
16)تهیه پوشه و تنظیم گزارشات هر ماه و ارسال به مجتمع فجر.
17)تدریس درس زیست شناسی 4 ساعت در هفته .
18)تهیه لیست دانش آموزان برتر درسی ،انضباطی ،اخلاقی ،پرورشی و پیشرفت درسی جهت تشویق در مراسم بهمن ماه .
19)همکاری د ر خرید جوایز و بسته بندی و توزیع آن بین دانش آموزان در مراسم بهمن ماه.
20)تهیه مقدمات مراسم 22 بهمن، میلاد پیامبر وامام جعفر صادق(ع) و هماهنگی برنامه ها و برقراری نظم در مراسم.
21)شرکت در کلاس ضمن خدمت ادبیات د ر مجتمع خدیجه کبری(س).
نیکی کردن سرشت و غریزه ی نیکان است و احسان سرچشمه ی فضل و برتری.
امام علی (ع)
سپاس و تشکر فراوان از سر کنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در کویته جناب حاج آقای یحیوی جهت لطف و عنایت ایشان که همیشه نسبت به دانش آموزان و معلمان بومی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان داشته اند. بدین وسیله از زحمات بی شایبه ی ایشان اظهار امتنان می نماییم.
کارکنان و دانش آموزان مجتمع آموزشی الزهرا (س)
تشكر و سپاس فراوان از مدیریت محترم مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویته جناب حاج آقای کاظمی جهت اجرای طرح سلامت!
طرح سلامت مورخ 7/ 12/ 90 در محل آزمایشگاه مدرسه الزهرا (س) اجرا شد. طبق این طرح پرسنل اجرایی ، شامل یک دکتر و دو پرستار می باشند که از معاینه ی عمومی و آزمایش خون دانش آموزان پایه سوم ابتدایی آغاز به کار نمودند.
به نام خدا
از: مدرسه الزهرا (س)
به : مجتمع فجر
موضوع : گزارش مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاریخ : 19/11/90
سلام بر شهیدان و امام شهیدان و درود بر فجر آفرینانش که نهال انقلاب همواره به همت والایشان یادگار و ماندگار است.
به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و میلاد با سعادت پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) دانش آموزان مدرسه الزهرا (س) به کمک مربی پرورشی برنامه های را تدارک دیده اند که به اجرا در آمد:
1. مجری برنامه : شفیقه محمد اسلم و رقیه سید علی احمد
2. قرائت قرآن : توسط دانش آموزان زینب کاظم علی و فرزانه عظیمی
3. اجرای استقبالیه : توسط دانش آموزان کلاس سوم تجربی
4. اجرای سرود : توسط کلاس چهارم ابتدایی
5. اجرای تواشیح : توسط انجمن فرهنگی امید
6. اجرای نماهنگ : توسط دانش آموزان اول راهنمایی
7. اجرای سرود : توسط انجمن فرهنگی عندلیبان
8. سخنرانی جناب آقای بصیرت معاون محترم مدارس جمهوری اسلامی ایران در کویته:
· تبریک به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، میلاد پیامبر اکرم و امام جعفر صادق (ع)
· افتخار به سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران
· تشکر و قدر دانی از دست اندرکاران تهیه برنامه
· بیان حدیث از امام جعفر صادق (ع)
· افتخار به مسلمان و شیعه بودن
· انقلاب اسلامی ایران بر گرفته از انقلاب جهانی پیامبر (ص) بود.
· بی نظیر بودن استقلال ایران ضمن توطئه های دشمنان
· قدردان بودن دانش آموزان جهت زحمات والدین و معلمین
· تلاش و کوشش دانش آموزان در راه تحصیل علم و دانش
· مداحی در مورد میلاد پیامبر
9. اجرای سرود : توسط دانش آموزان اول راهنمایی
10. اجرای نماهنگ : توسط دانش آموزان سوم انسانی
11. اجرای مرحله ی اول محفل مشاعره : توسط خانم رحمانی
12. اهدای جوایز توسط جناب آقای بصیرت و آقای مرادی
13. اجرای نمایش : توسط انجمن فرهنگی ستایش
14. اجرای سرود : توسط انجمن فرهنگی پرنیان
15. اجرای مرحله ی دوم محفل مشاعره : توسط خانم رحمانی
16. اجرای سرود : توسط انجمن فرهنگی آرمان
17. قرائت متن ادبی : توسط کبری امیری
18. سخنرانی جناب آقای مرادی ناظر محترم مدارس:
· تبریک به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد پیامبر اکرم و امام جفعر صادق (ع)
· تقدیر و تشکر از زحمات همکاران در تهیه برنامه
· تقدیر و تشکر از دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران به پاس زحمات و خدمات شایان آنها در مدارس
· اهدای هدیه توسط سرکنسول محترم به مناسبت دهه فجر
· اجرای طرح سلامت با پیگیری مدیریت محترم مدارس جمهوری اسلامی آقای کاظمی و همکاری دفتر مدارس خارج از کشور جهت اجرای این طرح که شامل :
1. معاینه ی عمومی دانش آموزان توسط پزشک
2. آزمایش خون
3. انجام واکسن هپاتیت
19. اجرای مسابقه لباس پوشی : توسط خانم مرادی
20. اجرای سرود : توسط انجمن فرهنگی فانوس
21. اجرای سرود : توسط انجمن فرهنگی سدرة المنتهی
22. اجرای جوایز توسط انجمن اولیا و مربیان و دبیران
23. خواندن دسته جمعی دعای فرج
در پایان برنامه از دانش آموزان و همکاران پذیرایی به عمل آمد.
http://my.opera.com/remembranceafzal/albums/
خوانندگان محترم می توانند تصاویر مراسم را از آدرس بالا در یافت کنند. به نسبت مشکلات لوکس نتوانستیم که تصاویر را در خود ویبلاگ جا سازی کنیم، با عرض معذرت! منتظر نظرهای مفید شما عزیزان استیم.
نامگذاری سال 1390 به «سال جهاد اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، نماد نیاز و جهت گیری کلان کشور در مقطع کنونی از نگاه ایشان است.
اگر قرار است دهه آینده برای ما «دهه پیشرفت وعدالت» باشد، به عنوان مقدمه واجب چاره ای جز بازنگری در اقتصاد کشور و بازسازی آن بر اساس معنویت و آموزه های دینی نیست؛ چرا که کشور عقب مانده یا مرفه، اما رنجور از فقر و فساد و تبعیض، هیچگاه نمی تواند الگوی مقبولی برای جهان امروز ارائه نماید.
1- «جهاداقتصادی» تعبیر جدیدی نیست و ریشه در قرآن و سنت دارد. آموزه های دینی سرشار از آیات و روایاتی است که نشان می دهد تلاش ایثارگرانه، همراه با انگیزه های الهی، به گونه ای که موجب استقلال اقتصادی و استغنای کشور از بیگانگان گردد، نوعی جهاد در راه خدا محسوب می شود.
در اینباره تنها اشاره به یک نکته لطیف در آیه بیستم سوره مزمل کافی است؛ خداوند متعال در این آیه شریفه «تلاش براى زندگى را در کنار جهاد فى سبیل الله قرار داده، و این نشان مى دهد که اسلام براى این موضوع اهمیت زیادى قائل است، چرا چنین نباشد در حالى که یک ملت فقیر و گرسنه و محتاج به بیگانه، هرگز استقلال و عظمت و سربلندى نخواهد یافت و اصولاً جهاد اقتصادى بخشى از جهاد با دشمن است» (تفسیر نمونه ،ج 25 ،ص 200).
رسول خدا (ص) با استناد به همین آیه فرمود: «هیچ کاسبى نیست که طعامى را از جایى به سوى شهرى از شهرهاى مسلمین وارد کند و آن کالا را به نرخ روز در آن شهر به فروش برساند مگر آنکه نزد خدا منزلت شهید را دارد». (تفسیرالمیزان، ذیل آیه شریفه) این نکته در تلاشهای اقتصادی شخصی و خانوادگی نیز صدق می کند؛ چنانکه امام موسیبنجعفر (ع) میفرماید: «کسی که در جستجوی روزی حلال است تا خود و خانوادهاش را تأمین کند، همانند مجاهد در راه خداست.»
2- «جهاداقتصادی» عامل استقلال و عزت جامعه اسلامی است؛ همانگونه که جهاد نظامی چنین است. گر چه اقتصاد از نظر ما وسیله است نه هدف، اما وسیله ای است گریزناپذیر و اهداف دینی و معنوی هم بدون آن تحقق یافتنی نیست.
یکی از اصول اساسی در نظام فکری و سیاسی اسلام آن است که هیچ چیز و از جمله نیازهای اقتصادی، نباید موجب سلطه بیگانگان بر جامعه اسلامی گردد. به همین دلیل است که قرآن کریم استقلال اقتصادی را «جمال» جامعه اسلامی مینامد (سوره نحل، آیه 6)؛ همانگونه که جهاد نظامی را باید «جلال» جامعه دانست.
جهاد اقتصادی «گویای این حقیقت است که چنین جامعهای خودکفاست، فقیر، مستمند و وابسته به این و آن نیست، خودش تولید میکند و آنچه را خود دارد، مصرف مینماید. این در واقع جمال استغناء و خودکفایی جامعه است. جمال، تولید و تأمین فرآوردههای مورد نیاز یک ملت است و به تعبیر گویاتر جمال، استقلال اقتصادی و ترک هرگونه وابستگی است.» (تفسیر نمونه ، ج11، ص159در تفسیر آیه شریفه).
3- «جهاداقتصادی» هم واجد جنبه های اثباتی مثل پیشرفت علم و فناوری و تولیدات بیشتر و برتر است و هم واجد جنبه های سلبی که کاهش وابستگی به واردات و کنترل مصرف کالاهای خارجی از جمله آنها است.
نهادینه کردن فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی که در جای خود منوط به تجدید نظر در کیفیت کالاهای ساخت داخل است و کاهش واردات کالاهای خارجی همان نکتة مهمی است که باید در برنامه جهاد اقتصادی در نظر گرفته شود تا مبادا نظام و جامعه اسلامی به بیگانگان نیازمند و وابسته شود زیرا از دست دادن استقلال اقتصادی، دیر یا زود، استقلال و عزت سیاسی و فرهنگی را هم تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
از این رو طبق فتوای فقها «اگر در روابط تجاری با اجانب خوف آن است که به بازار مسلمین صدمه اقتصادی وارد شود و موجب اسارت تجاری و اقتصادی شود، قطع اینگونه روابط واجب است و این نحو تجارت حرام است.» ( تحریر الوسیله، ج1، ص446 م 6). این گونه احکام شرعی، بر مبنای قاعده مشهور و مسلّم فقهی، «قاعده نفی سَبیل»، است که از آیه141 سوره نساء گرفته شده و حکومت آن برتمام احکام (چه معاملات، چه عبادات و چه سیاسات) مورد تردید نیست.
بنابر مفاد این قاعده باید گفت اقتصاد نباید به گونهای باشد که جامعه اسلامی را به تولیدات بیگانگان وابسته و نیازمند نماید و استقلال اقتصادی (و در نتیجه سیاسی) آنان را مخدوش سازد و لذا به فتوای امام خمینی (همان، ج1، ص445، م 4): «اگر در اثر اینگونه روابط این نگرانی بهوجود آید که بیگانگان بر جامعه اسلامی سلطه سیاسی و اقتصادی پیدا کنند و در نتیجه آنان را به اسارت سیاسی اقتصادی ببرند و سبب وهن و ضعف آنان گردند، واجب است به طرق مشابه و مقاومت منفی در برابر آن بایستند. برای مثال کالاهای ساخت آنان را نخرند و مورد استفاده قرار ندهند و به طور کلی از ارتباط و معامله با آنان خودداری کنند.»
4- «جهاداقتصادی» نیازمند بازشناسی منابع و بهره وری تمام از آنها است؛ هم منابع مادی و هم منابع انسانی. وانهادن منابع طبیعی و سوءمدیریت مصداقهای مهم کفران نعمت است که مانع تحقق شعار امسال می شوند.
قرآن کریم پس از اشاره به نعمتهایی که در زمین قرار داده شده، یادآوری میکند: «او کسی است که عمران و آبادی زمین را به شما سپرد و قدرت و وسایل آن را در اختیار شما قرار داد.» (سوره هود آیه 61).
قرآن نمیگوید خداوند زمین را آباد کرد و در اختیار شما گذاشت، بلکه میگوید عمران و آبادی زمین را به شما تفویض کرد؛ یعنی امکانات از هر نظر آماده است، اما شما باید با کار و کوشش آن را آباد سازید. در ضمن، این حقیقت نیز از آیه شریفه استناد میشود که برای عمران و آبادی باید به یک ملت فرصت داد و کارهای آنها را به دست خودشان سپرد (تفسیر نمونه، ج 9، ص 151).
کشور ما که به لطف خدا برخوردار از منابع کم نظیر و ذخایر عظیم طبیعی است، اما طبق آموزه های دینی، فقط آب و خاک برای دستیابی به خوداتکایی کافی است؛ امیرمؤمنان (ع) میفرمود: «هرکس آب و زمینی داشته باشد و (بازهم) فقیر باشد، از رحمت خدا دور میگردد.»
نیاز به تاکید ندارد که همه اینها در گرو بکارگیری مدیران کارآمد و متعهد است. از دیدگاه الهی، مناصب و پستهای اجتماعی «امانت» است و به ما دستور دادهاند این امانتها را به آنان که اهل و شایستهاند، بسپاریم (سوره نساء آیه 58).
شایستگی تنها به تدین و حتی تخصص نیست. کارآمدی هم لازم است و بلکه کمتر از تعهد و دانش نیست؛ شرطی که امام خمینی (ره) در مباحث مربوط به حکومت اسلامی و ولایت فقیه نام آن را «کفایت» نهادهاند. ایشان معتقدند، انسان متعهد و متخصصی که قدرت اجرایی کردن طرحهای خود یا الزامات قانونی را نداشته باشد، فاقد کفایت لازم برای تصدی مناصب نظام اسلامی است. این واقعیت ناب برگرفته از تعالیم روشن اسلام است.
پیامبر خدا فرمود: «هرکس از میان گروهی یکی را به کار بگمارد؛ در حالی که در میان آن گروه بهتر از او (که بیشتر) مورد پسند خداست وجود دارد، به تحقیق نسبت به خدا، پیامبر و مؤمنان خیانت کرده است.» در حدیثی دیگر که بسیار تأمل برانگیز است، امام ششم (ع) فرمودهاند: «از نظر من فرق نمیکند کار را به خائن واگذار کنم یا به ناشی و ناوارد»!!
اکنون باید افزود که مدیریت در همه بخش های حکومت سرنوشت ساز است ولی در بخش های اقتصادی مهم تر. برای همین است که یوسف (ع) از میان تمام پُست ها انگشت روى خزانه دارى گذاشت!
5- «جهاد اقتصادی»، علاوه بر این، الزامات و پیش نیازهای دیگری هم دارد که وحدت و انسجام ملی از مهمترین آنها است. لشکر متفرق و پراکنده هیچگاه قادر به جهادی موفق نیست؛ هر چند از ظرفیت فراوان و استعدادهای بزرگی هم برخوردار باشد. خداوند، خود در قرآن اعلام فرموده است که جهادی را دوست دارد که همه در یک «صف» و مانند «بنیان مرصوص» باشند (سوره صف،آیه4).
اینجا است که جهاد اخلاقی نیز ضرورت پیدا می کند، دست برداشتن از خود محوری و خودبینی و به طور کلی از «خود» گذشتن و تحمل و مدارا، مقدمه رسیدن به مقصد بزرگی است که انتخاب کرده ایم. «ایثار» در «جهاد» عنصری است که نمی تواند نادیده گرفته شود و این با غرور و خودخواهی قابل جمع نیست. اختلاف نظر گر چه طبیعی است؛ اما تا جایی مفید است که به اختلاف عمل نینجامد و هر کس به راهی نرود که خود می خواهد و می پسندد.
کوبیدن بر طبل کدورت میان جبهه خودی ها، دشمن را امیدوار و دوستان را نگران و خدای ناکرده سست می سازد؛ خصوصاً اگر از سوی افراد شاخص باشد. برای همین است که رهبر معظم انقلاب از روز اول سال بر این نکته تاکید کرده و بویژه سران قوا را از کشاندن گلایه ها و اختلافات به رسانه ها و صحنه جامعه نهی فرمودند. اکنون حجت شرعی و عقلی بر همگان تمام است و میزان التزام هر کس در عمل، و نه سخن، مشاهده خواهد شد.در جهاد اطاعت از فرمانِ فرمانده، واجب عقلی و شرعی است؛ حتی اگر کسی فکر کند به گونه ای دیگر هم می توان به مقصد رسید .
در منطق جهاد؛ آنکه بدون اذن فرمانده به قلب دشمن می تازد و به خیال خود تهور و بی باکی نشان می دهد، به همان اندازه مذموم و محکوم است که کسی به هنگام دستور حرکت، بر جا بایستد و اقدام نکند.
امسال بیش از همیشه نیازمند یادآوری این موعظه قرآنی (سوره انفال،آیه46) به یکدیگریم که: «اى کسانى که ایمان آوردهاید! چون با دشمن رویارو شدید پایدارى کنید و خدا را بسیار یاد کنید، باشد که رستگار شوید. از خدا و رسولش اطاعت کنید و با هم نزاع نکنید که سست شوید و هیبت شما از بین برود، و صبر پیشه کنید که خدا با صابران است.»
شهید رجب بیگی: "از یک سو باید بمانیم، که شهید آینده شویم، و از دیگر سو باید شهید شویم تا آینده بماند. هم باید امروز شهید شویم تا فردا بماند و هم باید بمانیم تا فردا شهید نشود. عجب دردی، چی می شد امروز شهید می شدیم تا دوباره فردا شهید شویم."
مرتبه کامل عبادت آن است که بنده جز پروردگار به هیچ امر دیگری متعلّق نباشد؛ تمامی تعلّقات از صفحه دل محو شود و تنها یک تعلق بر جای ماند و آن هم متعلق به خداست. بندگان خالص خدا چشم از آرزوی های دور و دراز دنیوی بسته و در راه رضای معبود مرارت های فراوان به جان خریده اند این سخن ناب از حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که می فرمایند من با آرزوهای خود در ستیز و جنگم و چشم به راه اجل خویش ام.
حبّ دنیا انسان را از توجّه به خدا و آخرت، باز می دارد تا آنجا که در غفلت و سستی غوطه ور می شود. انسان های زاهد و وارسته، دل به زیبایی ها و خوشی های زودگذر دنیا نبسته اند. زیرا زیبایی های این دنیایِ دون، انسان را فریب می دهد و از آخرت و یاد خدا غافل می سازد. حضرت امیرامؤمنین،(ع)، کسانی را که خواهان کرامت نفس خویش و حب خدایند، به خارج کردن حبّ دنیا از دل هایشان امر می کنند و می فرمایند: اگر کار خود را دریافته ای و به شناخت نفس خویش رسیده ای، از دنیا روی بگردان و نسبت به آن بی رغبت باش که به راستی دنیا خانه بدبختان است و سرای نیکبختان نیست. شادابی آن دروغ و باطل و زیور آن فریب است. ابرهایش پراکنده و بخشش هایش بازستانده خواهد شد.
«...ما فرض می کنیم که یک ملتی تمامشان رای دادند که یک نفری سلطان باشد، بسیار خوب، اینها از باب اینکه مسلط بر سرنوشت خودشان هستند، رای آنها برای آنها قابل عمل است.لکن اگر چنانچه ملتی رای دادند، ولو تمامشان، به اینکه اعقاب این سلطان هم سلطان باشد، به چه حقی ملت پنجاه سال پیش از این سرنوشت ملت بعد را معین می کند؟ سرنوشت هر ملتی به ست خودش است [....] مگر پدرهای ما، ولی ما هستند، مگر آن اشخاصی که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می توانند سرنوشت یک ملتی را که بعدها وجود پیدا می کنند، آنها تعیین بکنند؟»
خدایا! حجتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجت خودت را به من نشناسانى، از دینم گمراه مىشوم.
پروردگارا! دیدارش را آشكار نما و پایگاههایش را استوار گردان و ما را از كسانى قرار ده كه دیدگانشان به دیدار او روشن مىشود و ما را به خدمتگزارى او مشغول دار و بر كیش و آیین وى بمیران و ما را در گروه او محشور بفرما.
پروردگارا! ما را از یاران او و از تقویت كنندگان حكومتش و از انجام دهندگان امر او و از خشنودشدگان به رفتارش و از تسلیم شوندگان در برابر احكامش قرار ده.
خدایا! ما بندگانت شیفته ولىّ تو هستیم كه یادآور تو و پیامبر توست و او را پناه و نگهدار ما آفریدى و براى ما قوام و پناه برانگیختى و براى مؤمنان ما امام قرار دادى، پس تبریك و سلام ما را به او برسان.
خدایا! به وسیله او نمازمان را بپذیر، گناهانمان را بیامرز و دعاهایمان را مستجاب فرما.
خدایا! بر ما منّت گذار تا او را خشنود سازیم و مهر و رحمت و دعا و خیر او را به ما ببخش تا بدین وسیله به رحمت و كامیابى گسترده تو دست یابیم.
خدایا! به وسیله او روزیمان را گسترده و غمهایمان را برطرف و خواستههایمان را برآورده بفرما.
خدایا! ما را در حزب او قرار ده كه امرش را به پا مىدارند و با او شكیبا هستند و با خیرخواهى وى خرسندىات را مىجویند، تا در روز قیامت ما را جزء یاران و یاوران و تقویت كنندگان حكومتش محشور نمایى.
خدایا! عقیده ما به امام زمان(عج) را از هر شك و شبهه و خودنمایى و شهرت طلبى خالص كن، تا به جز تو به كسى اعتماد ننماییم و جز خاطر تو را نجوییم و ما را به مقام او برسان و در بهشت ما را با او همراه كن و از هر بىمیلى و تنبلى و سستى ما را پناه ده.
خدایا! آن چهره رشید و آن پیشانى نیكوى او را به من نشان ده و دیدگانم را با دیدارش سرمه كش.
خدایا مرا به سیر او سلوك ده.
چشمان سامرا از بغضهای جاری، تمام شدنی نیست.
التهاب و داغدیدگی، به فراخور این غم در کوچههای شهر بیداد میکند.
باد نوحه گر، گذارش به نخلهای گیسوپریش میافتد که ردیف به ردیف، دست خوش فراق شدهاند.
دجله در غروب فرو رفته است و خورشید، گستردهتر از همیشه، شعلههایش را میپراکند.
مدت ها بود که خانه خلوت زده امام خود را اسیر چنگال اختناق میدید، اما امروز این خانه از رنج محدودیت، رهایی مییابد؛ با این حال در این رهایی شاد نیست و دیگر جمال دل آرای عسکری را نمیبیند. این خانه شاد نیست، اما قهقهه بیگانگان جاه طلب را میشنود؛ درست همان گونه که بنی امیه در عاشورا میخندیدند. شانههای شیعیان، بوی غربت سامرا میدهد. تمام سرمایه امروز شیعه، همین بوسههای دل سوخته است که برای باغ خزان زده سامرا، گلهای تسلیت آوردهاند.
زمان میگذرد و تاریخ برای نگارشِ تصاویر تبدار، یک بار دیگر میآید و دستهای توطئه و تخریب را بر بام سامرای ستم دیده مینگرد.
اکنون دیگر چه میخواهند؟ تاریخ، به دقت تمام، دسیسهها را به ثبت میرساند که با ناتوانی هر چه تمامتر، به ستیز با گنبد و بارگاه، دل خوش داشتهاند.
تاریخ خوب میداند که دستهایی از این لرزان تر، در هیچ جا یافت نمیشود که حتی از قبرها هراس داشته باشند و چنین بر خشتها یورش برند. آنان با همه نادانی، این را خوب میدانند که کشته شده ائمه پاک ما نیز انسانها را زنده و بیدار میکند.
درست است امروز داغ دل شیعه، از این جنایت تازه میشود.
آری! آنان هرچه خراب کنند، بنای توانمند تشیع، همچون حقانیّت گفتههای تاریخ، سر جای خودش هست.
نویسنده: محمدکاظم بدرالدین
پیرمردی ضعیف و رنجور تصمیم گرفت با پسر و عروس و نوه ی چهارساله اش زندگی کند.دستان پیرمرد میلرزید،چشمانش تار شده بودو گام هایش مردد و لرزان بود.
اعضای خانواده هر شب برای خوردن شام دور هم جمع میشدند،اما دستان لرزان پدربزرگ و ضعف چشمانش خوردن غذا را تقریبا برایش مشکل می ساخت. نخود فرنگی ها از توی قاشقش قل می خوردند و روی زمین می ریختند، یا وقتی لیوان را می گرفت غالبا شیر از داخل آن به روی رومیزی می ریخت.پسر و عروسش از آن همه ریخت و پاش کلافه شدند…
پسر گفت: ” باید فکری برای پدربزرگ کرد.به قدر کافی ریختن شیر و غذا خوردن پر سر و صدا و ریختن غذا بر روی زمین را تحمل کرده ام.” پس زن و شوهر برای پیرمرد، در گوشه ای از اتاق میز کوچکی قرار دادند.در آنجا پیرمرد به تنهایی غذایش را میخورد،در حالی که سایر اعضای خانواده سر میز از غذایشان لذت میبردند و از آنجا که پیرمرد یکی دو ظرف را شکسته بود حالا در کاسه ای چوبی به او غذا میدادند.
گهگاه آنها چشمشان به پیرمرد می افتاد و آن وقت متوجه می شدند هم چنان که در تنهایی غذایش را می خورد چشمانش پر از اشک است.اما تنها چیزی که این پسر و عروس به زبان می آوردند تذکرهای تند و گزنده ای بود که موقع افتادن چنگال یا ریختن غذا به او میدادند.
اما کودک چهارساله اشان در سکوت شاهد تمام آن رفتارها بود.یک شب قبل از شام مرد جوان پسرش را سرگرم بازی با تکه های چوبی دید که روی زمین ریخته بود.با مهربانی از او پرسید: ” پسرم ، داری چی میسازی ؟” پسرک هم با ملایمت جواب داد : ” یک کاسه چوبی کوچک ، تا وقتی بزرگ شدم با اون به تو و مامان غذا بدهم .” وبعد لبخندی زد و به کارش ادامه داد.
این سخن کودک آن چنان پدر و مادرش را تکان داد که زبانشان بند آمد و سپس اشک از چشمانشان جاری شد. آن شب مرد جوان دست پدر را گرفت و با مهربانی او را به سمت میز شام برد.
[IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0412.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0413.JPG_thumb.jpg][IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0414.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0414.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0417.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0418.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0419.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0420.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0423.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0426.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0428.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0429.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0431.JPG_thumb.jpg] [IMG=http://files.myopera.com/remembranceafzal/albums/10485932/thumbs/SAM_0432.JPG_thumb.jpg]
برنامه ریزی و آمادگی قبل از امتحان موثر ترین راه برای موفقیت در امتحانات است.
هیچ وقت عادت نداشتم وقتی دو نفر با هم حرف می زنند، گوش بایستم. ولی یک شب دیر وقت به خانه برگشتم و از حیاط رد می شدم که اتفاقی صدای گفتگوی همسرم با پسر کوچکم را شنیدم.
پسرم کف آشپزخانه نشسته بود و همسرم داشت با او صحبت می کرد من آرام ایستادم و از پشت پنجره به حرف های آن ها گوش دادم.
ظاهرا چند تا از بچه ها در مورد شغل پدرشان لاف زنی کرده بودند و گفته بودند که پدران شان مدیران شرکت های بزرگی هستند و بعد از پسرم، باب پرسیده بودند: «خب پدر تو چه کاره است؟»
و باب که سعی کرده بود نگاهش با نگاه آن ها تلاقی نکند، زیر لب گفته بود: «پدر من یک کارگر معمولی است.»
همسرم گونه های خیس پسرمان را بوسید و به او گفت: «پسرم، باید چیزی به تو بگویم. تو گفتی که پدرت یک کارگر معمولی است و درست هم گفتی، اما شک دارم تو بدانی کارگر معمولی چه کسی است. برای همین باید برایت توضیح بدهم. در تمام کارهای سنگینی که در این کشور انجام می شود، در تمام مغازه ها و کامیونهای باری که بارهای ما را این طرف و آن طرف می برند، هر جا که خانه ای ساخته می شود، یادت باشد که کارگر معمولی این کارها را انجام می دهد. درست است که مدیران میزهای قشنگ دارند و همیشه لباس شان تمیز است، درست است که آن ها پروژه های بزرگی را طراحی می کنند، ولی برای آنکه رؤیاهای آن ها به حقیقت بپیوندد، باید کارگرهای معمولی دست به کار شوند. اگر همه ی مدیران کارشان را رها کنند و یک سال سر کارشان برنگردند، چرخهای کارخانه ها همچنان می چرخد، اما اگر کسانی مثل پدر تو سر کار نروند، کارخانه ها از کار می افتند. این کارگر های معمولی هستند که کارهای بزرگ انجام می دهند.»
من بغضم را فرو دادم و سرفه ای کردم و وارد خانه شدم.
چشم های پسرم از شادی برق می زد. با دیدن من از جا پرید و بغلم کرد و گفت: «پدر من به تو افتخار می کنم، چون تو یکی از آن آدم های برجسته ای هستی که کارهای بزرگ انجام می دهند.»
اشتباهی خونه یه خانم مسنی رو گرفتم، اومدم معذرتخواهی کنم هی میگفت مینا جان تویی؟ هی میگفتم ببخشید مادر اشتباه گرفتم، باز میگفت مینا جان تویی مادر؟ می گفتم نه مادر جان اشتباه شده ببخشید! اسم سوم رو که گفت دلم شکست.. گفتم آره مادر جون، زنگ زدم احوالتون رو بپرسم. اون قدر ذوق کرد که چشام خیس شد.
چه مادر و پدرها و پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که چشم انتظار یه تماس کوچولو از ما هستن.. ازشون دریغ نکنیم!
روزی مردی، عقربی را دید که درون آب دست و پا می زند. او تصمیم گرفت عقرب را نجات دهد، اما عقرب انگشت او را نیش زد. مرد باز هم سعی کرد تا عقرب را از آب بیرون بیاورد، اما عقرب بار دیگر او را نیش زد.رهگذری او را دید و پرسید: “برای چه عقربی را که نیش می زند، نجات می دهی؟”
مرد پاسخ داد: “این طبیعت عقرب است که نیش بزند ولی طبیعت من این است که عشق بورزم.” چرا باید مانع عشق ورزیدن شوم فقط به این دلیل که عقرب طبیعتا نیش می زند؟
عشق ورزی را متوقف نساز. لطف و مهربانی خود را دریغ نکن، حتی اگر دیگران تو را بیازارند.
معلم عصبی دفتر رو روی میز كوبید و داد زد: سارا ...
دخترك خودش رو جمع و جور كرد، سرش رو پایین انداخت و خودش رو تا جلوی میز معلم كشید و با صدای لرزان گفت : بله خانوم؟
معلم كه از عصبانیت شقیقه هاش می زد، تو چشمای سیاه و مظلوم دخترك خیره شد و داد زد:چند بار بگم مشقاتو تمیز بنویس و دفترت رو سیاه و پاره نكن ؟ هـــا؟! فردا مادرت رو میاری مدرسه... می خوام در مورد بچه بی انضباطش باهاش صحبت كنم!
...
دخترك چونه ی لرزونش رو جمع كرد... بغضش رو به زحمت قورت داد و آروم گفت:
خانوم... مادرم مریضه... اما بابام گفته آخر ماه بهش حقوق می دن...
اونوقت می شه مامانم رو بستری كنیم كه دیگه از گلوش خون نیاد... اونوقت می شه برای خواهرم شیر خشك بخریم كه شب تا صبح گریه نكنه... اونوقت... اونوقت قول داده اگه پولی موند برای من هم یه دفتر بخره كه من دفترهای داداشم رو پاك نكنم و توش بنویسم... اونوقت قول می دم مشقامو ...
معلم صندلیش رو به سمت تخته چرخوند و گفت بشین سارا ...
و كاسه اشك چشمش روی گونه خالی شد
«اگر مادر نباشد، جسم انسان ساخته نمیشود و اگر کتاب نباشد، روح انسان پرورش نمییابد»
* پلوتارخ
نقش خانواده در رشد و تشکیل شخصیت نوجوان بر هیچ کس پوشیده نیست. خانواده اولین و تنها واسطه ارتباط کودک با اجتماع است. در خانواده کودک ارزش ها و ضد ارزش ها ، اصول و قواعد اخلاق را می آموزد. کودکان از لحاظ عاطفی، شناختی و ... وابستگی خاصی به خانواده دارند و برای آنها خانواده مهمترین نقش را در زمینه ی تأمین نیازهای روانی کودک دارد. این نیازهای عاطفی در نوجوانی رنگ شدیدتری به خود می گیرد که نوجوان آن را در محیطی وسیع تر از خانواده جستجو می کند و بر همین اساس است که ارتباط نوجوان با اطراف افزایش می یابد. نوجوان کمتر تمایل دارد در خانه بماند و به روابط بیرون از خانواده اهمیت بیشتری می دهد. نوجوان را نه می توان کودک دانست و نه همردیف با بزرگسالان قرار داد.
خانواده ها در برخورد با این دوران که گاه به بحران یاد می شود بر چند دسته تقسیم می شوند:
1- خانواده های طبیعی (تعادل)
در این خانواده ها هر یک از اعضا ضمن داشتن استقلال شخصی در کارهایشان در اغلب امور به مشورت با یکدیگر می پردازند. پدر و مادر روش مشترکی را در برخورد با نوجوان پیش می گیرند و به نیازهای نوجوان در این دوران آگاهی کافی دارند ؛ مسائل مربوط به نوجوانشان را می شناسند و در مورد مسائلی که مربوط به آنها می شود به مشورت می پردازند. رابطه میان والدین و فرزندان نه از روی وحشت و نه اجبار است فرزندان به راحتی با والدینشان ارتباط برقرار می کنند. در این خانواده ها ضمن تبادل نظر در امور خانوادگی ، رهبری بر عهده پدر خانواده است.
2- خانواده های بی نظم
در این خانواده ها هیچ یک از اعضا مسئولیت اصلی خود را ایفا نمی کند. پدر فقط قسمتی از مسئولیتش را برعهده می گیرد ؛ به او بیشتر به چشم برطرف کننده نیازهای مادی نگاه می شود و به نقش وی اهمیت چندانی داده نمی شود. در عوض این مادر است که تقریباً مسئولیت تمامی امور را بر عهده دارد اما اغلب مادران در این نوع خانواده ها روش ثابتی را در تنبیه و تشویق کودکان ندارند و در برابر موقعیت های یکسان ، واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند. در اغلب موارد مادر نمی تواند الگوی مناسبی برای دختر خانواده باشد، زیرا نقش مادر با انتظارات جامعه متفاوت است. دختران و پسران در این نوع خانواده ها در ایفای نقش مادرانه و پدرانه دچار مشکل می شوند. آنها در آینده با انتخاب فردی ناکامل در زندگی آینده نیز دچار مشکل می شوند.
3- خانواده های سخت گیر
در این نوع خانواده روابط بین والدین و فرزندان از روی استبداد است و حتی گاه این روابط پایه روابط ِمیان والدین را می گذارد. والدین نسبت به خواسته های مشروع فرزندانشان بی اعتنا می باشند و همواره مانع از تحقق آنها می شوند. اغلب والدین حالات روحی، روانی مناسبی ندارند. به همین جهت مشکلات فراوانی برای فرزندان ایجاد می شود. فرزندان هیچ راه انطباقی با والدینشان ندارند و توانایی چندانی برای ایجاد ارتباط با دیگران ندارند.
4- خانواده های آسان گیر
در این خانواده ها در دادن آزادی به نوجوان افراط می شود. کنترل چندانی نسبت به رفت و آمدها، رفاقت ها و ... ندارند. اغلب پدر و مادرها به علت مشغله کاری زیاد زمان کافی و مناسبی برای فرزندانشان ندارند و تربیت و شکل گیری آنان را بر عهده جامعه می گذارند و نوجوان به ارزش ها و ضد ارزش های اجتماعی توجهی ندارند و فردی ناهنجار ، لاابالی بی قید و بند می شوند و چون در طول زندگیشان هیچ نظم و ترتیبی نداشتند. با اولین برخورد و تنبیه دچار شکست می شوند. این نوجوانان اغلب گام در مسیر والدینشان می گذارند بی تردید همگی ما در زندگی روزمره شاهد این مسائل هستیم که پسر یک فرد معتاد نیز اعتیاد دارد ؛ دختر مادر بی نظم هیچ نظامی در کارهایش مشاهده نمی شود.
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد